Kom i gang med 10 nemme SEO tricks

Nogen gange, er det nemmest at tage de lavest hængenge frugter først, det giver både hurtigst synlige resultater og man får mere blod på tanden for at forsætte med at arbejde med søgemaskineoptimeringen.

Jeg vil gennemgå de 10 nemmeste SEO tricks, I kan gå i gang med at arbejde med på Jeres nu værende hjemmeside. Det kræver ikke at man kan kode eller man er ekspert i hjemmesidedesign.

 

Mobilvenlighed

Sørg for at Jeres hjemmeside er mobilvenlig, hvis I bruger et CMS system, som f.eks. WordPress, Joomla, Drupal eller en af de mange andre CMS systemer. I kan teste om Google ser Jeres hjemmeside som mobilvenlig med Google testværktøj.

Det er meget vigtigt med mobilvenlig, da over 85% af alle søgninger på internettet sker via ens mobiltelefon eller tablet.

 

Valg af hosting

Desværre ser vi tit at hosting virksomheden ikke tilbyder ordentlige hastigheder, hvilket har meget at sige når det kommer til ventetiden, når en besøgende kommer inde på ens hjemmeside.

Herunder har vi lavet en test på nøjagtig samme hjemmeside på to forskellige webhoteller.

Valg af hosting

Vælg et dansk hostingselvskab, hvor I kan klage hvis I mener at Jeres hjemmeside ikke har en ordentlig hastighed.

Et godt værktøj til at teste hastighed er på pingdom, husk at for store billeder eller dårlig kode også kan nedsætte hastigheden på hjemmesiden.

 

SSL Certifikat er et krav

Når I alligevel skal vælge et hostingfirma til Jeres hjemmeside, så sørg for at de også tilbyder et SSL certifikat til Jeres hjemmeside.

Normalt tilbyder de fleste hostingselskaber gratis SSL certifikat sammen med et webhotel.

Hvis I skal til at betale for et SSL certifikat, så vil jeg overveje at skifte hvis jeg er Jer. Desværre har jeg set eksempler at nogen hostingselskaber tager op til ca. 400,- om året for et SSL certifikat.

 

Gode koder

Nu bliver det en smule langhåret, men prøv at holde lidt fast.

Koderne der bliver skrevet på en hjemmeside, kommer primært fra ens CMS system og de forskellige plugins.

Hvis I får dårlige karakter med test værktøjet GTmetrix, skal I ind og overveje om det er det korrekte system I benytter, om det er en godt kodet tema, om I måske bruger for mange plugins på hjemmeside eller om I måske bruger for store billeder end der er behov for på hjemmesiden. 

Bedre koder med gtmetrix

GTmetrix er god til at forklarer præcist hvor fejlene ligger.

 

XML Sitemap

Internettet er som et stort bibliotek, hvor hver eneste hjemmeside bliver repræsenteret som en bog på dette bibliotek.

Som alle bøger, så er der typisk et indeks før selve indholdet i bogen. Det samme er gældende på en hjemmeside. Der skal gerne være et indeks, som kaldes sitemap.

Ved hjælp af et sitemap, kan f.eks. Google indekserer hjemmesiden og gennemskue indholdet af en hjemmeside. Benytter man sig ikke af et sitemap, kan man komme ud for at ens sider på hjemmesiden ikke bliver vist på f.eks. Google.

I kan tilmelde Jeres sitemap fra Jeres hjemmeside til Google Search Console, der også tilbyder andre gode værktøjer til sporing af ens besøgende.

 

Lokal SEO

En rigtig god idé, er at benytte sig af de forskellige tjenester til at lave mere synlighed for sin hjemmeside.

Disse tjenester der kan benyttes kan være:

  • Facebook
  • LinkedIN
  • Instagram
  • Google my Business

De forskellige tjenester giver mulighed for gratis synlighed i form af opslag, nyheder, visning af produkter og virksomhedsinformation.

Find ud af hvor Jeres kunder befinder sig, Facebook til private, LinkedIN til erhverv og Instagram til livsstilskunder.

Google My business bruges ud i Googles søgeresultater.

 

Metatitler & beskrivelser

Titler og beskrivelser er det vigtigste når vi snakker organisk trafik på ens hjemmeside fra f.eks. Google.

Titlerne og beskrivelserne er det vi ser i Google når vi søger efter noget på søgemaskinen. 

Metatitler & beskrivelser

Titlerne og beskrivelserne skal være sigende og fangende. Det er HER man skal få de søgende til at klikke ind på ens hjemmeside. Det er her man skal bruge sin fantasi og værktøjer som f.eks. Google Trends, til at finde de rigtige søgeord og sætninger.

Husk at være kortfattet og præcist i titlerne og beskrivelserne.

 

Call-to-action

Store knapper der har teksten “Bestil nu”, “køb her” og “Læs mere” er knapper der lokker dine besøgende til at klikke sig videre på din hjemmeside.

Jo længere vi kan holde interessen for de besøgende, jo bedre.

Jo tyderligere knapper signalerer at de skal klikke sig videre, jo større chance er der for et salg eller en bestilling på en service osv.

 

Optimering af billeder

Sørg for at beskærer og komprierer Jeres billeder til hjemmesiden. Det virker sløvende hvis I ligger billeder ind fra f.eks. et digital kamera der måske er 4-5 mb, få beskåret og skaleret Jeres billeder til den størrelse der rent faktisk bliver vist på hjemmesiden.

Værktøjet GTmetrix som tidligere nævnt, fortæller tydeligt hvilke billeder er for store og tunge.

 

Optimering af billeder

Dobbelt indhold

Det er super vigtigt at I ikke benytter Jer af det samme indhold på Jeres hjemmeside der er stjålet fra andre hjemmesider, ej heller må I benytte det samme indhold igen og igen på Jeres egen hjemmeside.

Google elsker originalt indhold – derfor er det bare frem med skrive pennen og få lavet nogen gode og originale tekster.

 

Se et par af vores hjemmesideløsninger

Design, programmering af smart funktioner til kontaktformularer.

Jysk IT Partner

Hjemmeside udarbejdet i WordPress, sat op med forskellige funktioner og smart design.

En eksisterende WordPress hjemmeside, hvor vi lavede søgemaskineoptimering.

Fysioshoppen

Redesign og søgemaskineoptimering af WordPress & WooCommerce hjemmeside.

FRIcomputer Logo

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få spændende nyheder omkring open source, Linux og bæredygtighed indenfor IT universet.

Bare rolig, her kommer ingen spam, og du kan altid framelde dig igen.

Mange tak for din tilmeldning