Top

Hvad er søgemaskineoptimering

Mange forveksler søgemaskineoptimering, også kaldt SEO (Search Engine Optimization) med betalingsannoncer. At lave søgemaskineoptimering på en hjemmeside, er at gå ind og vælge de korrekte søgeord og sætninger, samtidigt at få sat sin hjemmeside op, så Google kan finde ud af at lave en indeksering af ens hjemmeside. En indeksering af en hjemmeside, er næsten det samme som at lave en indholdsfortegnelse og stikordsregister ligesom der er i mange fagbøger.

Dette med at få Google til at indekserer en hjemmeside, kræver lidt teknisk forståelse. Der er nogen grundregler man skal tage højde for, nogen punkter der skal være i orden, hvilket tit glipper når intet vidende reklamebureauer, går ind og laver en meget fin og flot hjemmeside, glemmer de tit at have det grundlæggende tekniske i orden. Derved lever hjemmesiden ikke op til de krav og standarder der bliver sat af Google.

 

Hvad er forskellen på SEO og SEM

SEO står for “Search Engine Optimization”, mens SEM er “Search Engine Marketing”, hvor SEO er typisk en “gratis” form for optimering af en hjemmeside. SEM er betalingsannoncer. SEM kan være Google AdWords eller Facebook Boost. Men gældende for dem allesammen er at man betaler sig fra at komme fra i søgeresultaterne. SEO er mere holdbar på langdistancen, da man ikke skal betale for hver eneste klik, hvilket man typisk gør i SEM.

Som jeg plejer at sige, betalingsannoncering er som at tisse i bukserne en kold vinter dag, så snart man holder op bliver ens hjemmeside tit glemt. Derfor vil jeg ALTID anbefale at man starter med SEO og kan derefter tage brug af SEM, hvis det bliver nødvendigt. Det er dog kun SEO jeg vil afdække i denne artikel.

 

Hvilke SEO regler skal man være opmærksom på

Jeg vil prøve at giver Jer et indblik i nogen af de faldgruber, der tit sker når nogen laver en hjemmeside uden at kende til de grundlæggende SEO regler. Tit sker fejlene ved overforbrug eller forkert brug af f.eks. Headers, eller Overskrifter som det hedder på godt dansk.

Jeg har en lille tjekliste jeg plejer at løbe igennem når jeg skal lave en kort SEO analyse på en ny hjemmeside, jeg kalder det “Kradse i lakken” test, denne lille liste giver hurtigt et overblik om hjemmesiden er et godt stykke håndværk eller om der er brug for at dykke længere ned i indholdet.

 

Pas på smarte firmaer der lover for meget

Jeg er i min branche faldet over alt for mange smarte sælgere, der lover en større salg og omsætning, hvis man vil lade dem optimerer på ens hjemmeside. Man kan aldrig nogensinde love større omsætning eller mere salg, bare fordi at man får optimeret ens hjemmeside. Tit bliver man solgt et eller andet abonnement, helt op til 20.000,- har jeg set, så laver virksomhederne annoncer på f.eks. Google, hvor man kommer til at betale alt for meget i forhold til hvad man har råd til.

Hvis ens produkter er for dyre, eller man sælger til de forkerte, eller man sælger de forkerte produkter det forkerte tid på året, så kan man jo kaste lige så mange penge efter annoncerne, det vil aldrig hjælpe at få 10.000 besøgende ind på hjemmesiden, hvis man prøver at sælge en falske vand til 100,-. Så tænk over hvad de forskellige virksomheder lover Jer inden I siger “ja tak”.

SEO koster ikke andet end tid og kræfter, det man ligger i sin hjemmeside og sit indhold, får man igen. Men man kan aldrig love noget, når det kommer til Google, ingen aner hvad Google finder på i næste uge med deres algoritmer og søgeregler.

Jeg siger ikke at betalingsannoncer er skidt, jeg vil bare lige gøre det klart at der er forskel på rigtig søgemaskineoptimering og det såkaldte betalingsoptimering.

 

“Kradse i lakken” test

Jeg bruger et værktøj kaldt SEOQuake, SEOQuake giver hurtigt et overblik over hjemmesidens SEO sundhed, og generer en liste der lige er til at gå i gang med at gennemgå for fejl og mangler.

Jeg benytter mig ikke at alle punkter for at danne mig et overblik over sundheden af selve hjemmesiden, men omkring 21 stykker, disse 21 punkter vil jeg nu gennemgå punkt for punkt. Så I selv kan komme i gang med gennemgå Jeres egen hjemmeside.

 

1. URL – adressen af siden

Søgemaskiner og besøgende kan interagere med Jeres hjemmeside mere effektivt, når I bruger webadresser, der beskriver sidens indhold, som f.eks.: http://www.firmanavn.dk/information). URL’er er yderst afgørende for Jeres SEO-kampagne. Sørg for at bruge webadresser, der gør det nemt for Google at indeksere Jeres websted.

 

2. Title – titlen på siden

De mest effektive sidetitler er ca. 10-70 tegn lange, inklusive mellemrum. Hold Jeres titler præcise og sørg for, at de indeholder Jeres bedste søgeord.Hver side skal have sin egen eksklusive titel.

 

3. Meta description – Meta beskrivelsen af siden

Metabeskrivelser er nyttige, fordi de ofte dikterer, hvordan Jeres sider vises i søgeresultater. For optimal effektivitet skal metabeskrivelser være 160-300 tegn lange. Jeres metabeskrivelser skal være koncise og indeholde Jeres bedste søgeord. Sørg for, at hver side på Jeres hjemmeside har sin egen metabeskrivelse.

 

4. Headings – overskrifterne

I kan inkludere søgeord i Jeres overskrifter. Den oprindelige overskrift skal indeholde Jeres bedste søgeord. Brug kun en
overskrift pr. Side vil styrke Jeres SEO. Brug H2, H3 osv. med omtanke, brug dem til inddeling af Jeres sider som om det var kapitler og afsnit i en bog.

 

5. Images – billederne

Jeg vil foreslå at tilføje ALT-tekst til Jeres billeder, så det er nemmere for søgemaskiner at indeksere dem. Søgemaskiner ser ikke fysisk billeder som folk gør. ALT-tekst er en mulighed, der giver Jer mulighed for specifikt at beskrive billedet. ALT-teksten lægger en beskrivelse til Jeres billeder, så de vises i Google og andre søgemaskinens billedresultater.

Sørg for, at Jeres webstedsbilleder har deres egen specifikke ALT-tekst. Husk, at Jeres sides indlæsningstid varierer afhængigt af antal og størrelse på Jeres billeder. Prøv Jeres bedste for at holde så lav opløsning som muligt, uden det går ud over kvaliteten.

 

6. Text/HTML ratio – indholdets længde

Tekst-til-HTML-forholdet er ikke en direkte placeringsfaktor for søgemaskiner, men der er mange faktorer relateret til forholdet, der angiver bedste SEO-praksis, og kan derfor indirekte resultere i højere søgeplaceringer.

Så kan I spørge “Hvad er den ideelle HTML til tekstforhold?”: Et godt tekst til HTML-forhold er overalt fra 25 til 70 procent. Denne procentdel henviser til det synlige tekstforhold, i modsætning til HTML-elementer, billedkoder og andre ikke-synlige oplysninger. I kan bemærke, at mange højtstående websites i søgeresultater har synlig tekst. Dette er blevet særligt tydeligt, da søgemaskiner, som Google, udgav Panda-opdateringen, som lagde vægt på indholdsdrevne hjemmesider.

 

7. Frames – Rammer

Det er svært for søgemaskiner at indeksere sider med rammer, da det ikke følger standardlayouten for en hjemmeside. Derfor bør I undgå brug af rammer, når I  optimerer Jeres hjemmeside.

 

8. Flash

Flash er kun godt i visse situationer som at forbedre udseendet af Jeres side. For bedre SEO, brug ikke flash overhovedet. Det er muligt, at dette kunne ændre sig i den nærmeste fremtid, men lige nu kan Flash ikke indekseres af søgemaskiner. AJAX er også i samme kategori som Flash.

 

9. Microformats – Mikroformater

Microformat er en markering, der bruges til at strukturere de data, der sendes til søgemaskiner mere effektivt. Præsentationen af Googles søgeresultater forbedres altid på grund af Microformats.

Mikroformater kan f.eks. være Kontaktinformationer, Lokationer, Adresser, Produktbeskrivelser og meget mere. Dette værktøj er yderst effektivt, da Google kan vise nogen fremhævede informationer ude i søgeresultaterne.

Her til højre kan et godt eksempel ses fra ingefærshot.

 

10. Schema.org

Brug af markupdata på Jeres hjemmesider er en effektiv måde at øge Jeres synlighed på søgemaskiner og få højere klikfrekvenser, hvilket igen kan føre til bedre placeringer.

Med Schema.org kan man f.eks. lave markeringer om ens hjemmeside indeholder: en organisation, localbusiness (lokal virksomhed) eller andre smarte kategorier.

 

11. The Open Graph – Visualisering på Sociale Medier

Open Graph-protokollen gør det muligt for enhver hjemmeside at blive en rig objekt i en social graf. Dette bruges f.eks. På Facebook for at tillade, at en hjemmeside har samme funktionalitet som ethvert andet objekt på Facebook. Man ser tit at når man deler et link på f.eks. Facebook, så laver Facebook automatisk en tekst og indsætter et billede. Dette billede og tekst kan man manipulerer direkte fra ens hjemmeside, så man styrer opslaget på Facebook via hjemmesiden.

Det er vigtigt her at oprette en fangende tekst og beskrivelse til ens side.

Derefter skal man få indsat et billede, der skal overholde følgende krav:

Brug billeder, der er mindst 1200 x 630 pixel til den bedste visning på højopløsningsenheder.

I det mindste skal I bruge billeder, der er 600 x 315 pixel, for at vise linksideindlæg med større billeder.

Billeder kan være op til 8 MB i størrelse.

 

12. Twitter Card – Twitter opslag

Med Twitter-kort kan I vedhæfte rigtige billeder, videoer og medieoplevelse til tweets, der kører trafik til Jeres hjemmeside. Twitter er ikke så stor i Danmark, som i udlandet, men derfor vil jeg mene at hvis man har lysten og overskudet til det, så burde man også få dette punkt bragt i orden.

 

13. AMP – “Accelerated Mobile Pages”

AMP er en måde at opbygge hjemmesider på for statisk indhold, der gør det hurtigt at hente en hjemmeside frem på f.eks. en mobiltelefon.. AMP HTML er HTML med nogle begrænsninger for pålidelig ydeevne og nogle udvidelser til at bygge rigeligt indhold ud over grundlæggende HTML. Jeg vil mene at udgiver man f.eks. længere artikler eller meget fagligt indhold på ens hjemmeside, så burde man tage dette til overvejelse. Det kan øge ens fremhævning væsentligt på Google på mobilenheder.

Eftersom at over 80% af alle søgninger sker på mobiltelefoner i dag, så er det noget man skal være opmærksom på.

I skal bare være opmærksom på at det kræver tit at man bygger 2 sideløbende sider for at opnå det fulde udbytte af AMP.

 

Billedresultat for mobile friendly14. Meta viewport – Mobilvenlighed

En viewport styrer, hvordan en hjemmeside vises på en mobilenhed. Uden en visningsport vil mobilenheder gøre siden til en typisk desktop skærmbredde, skaleret til at passe til skærmen. Indstilling af en visningsport giver kontrol over sidens bredde og skalering på forskellige enheder.

Bemærk at Mobilvenlighed IKKE nødvendigvis er det samme som en AMP version.

 

15. Robots.txt – Robotter?

Denne fil begrænser søgemaskinens crawlers aktivitet og stopper dem fra at få adgang til bestemte sider og mapper. En robots.txt-fil lokaliserer også XML-sitemapet.

For at kontrollere Jeres robots.txt-fil for syntaksfejl, klik her.

 

16. XML Sitemaps – Indekseringensfilen

Et XML-sitemap viser hjemmesideadresser, der kan gennemsøges, og kan tilbyde andre oplysninger, f.eks. Hvor ofte I opdaterer, når Jeres seneste opdatering opstod og betydning.  Med et XML-sitemap kan søgemaskiner indeksere Jeres hjemmeside mere præcist.

Selvom det er blevet diskuteret, foreslår jeg, at I sender et XML-sitemap til Google Webmasters Tools.

 

17. Language – Sprog

Her er nogle forslag til flersprogede websteder: I bør erklære indholdssproget i HTML-koden på hver side. samtidigt skal I også erklære sprogkoden i URL’en (for eksempel: firmanavn.dk/de/kontakt.html).

 

18. Doctype – Filformat

Hvis I angiver en doktype, hjælper I browserne med at gengive Jeres indhold korrekt.

 

19. Encoding – korrekt kodning

Deklarere en karakter / sprogkodning vil betydeligt styrke Jeres SEO. Det forhindrer også komplikation ved rendering af siden.

 

20. Google Analytics – sporing af Jeres besøgende

Google Analytics overvåger ikke Jeres websted. Jeg vil foreslå at udnytte dette fantastiske værktøj. Det er ikke noget der direkte styrker Jeres søgemaskineoptimering, men det er altid rart at vide hvor mange der besøger ens hjemmeside, hvorfra osv.

 

21. Favicon – branding af Jeres hjemmeside

Sørg for, at Jeres favicon afspejler Jeres mærke. Udvalgte tip: Hvis I vil have en bedre oplevelse for Jeres besøgende. Igen så styrker det ikke Jeres søgemaskineoptimering, men det hører sig til en pæn hjemmeside at have et favicon.

 

Når I har været igennem alle SEO punkter

Når I har været igennem alle punkter, valideret om der er nogen punkter der skal tilpasses, så er der lige et par andre små værktøjer der er værd at nævne.

Pingdom: En hastighedstester, der går ind og kigger på koderne der renderer Jeres hjemmeside, hvis der er for mange gengivelser eller for lang svartider, vil denne test fortæller jer det. Den vil også komme med forslag til hvordan I optimerer på Jeres hjemmeside, for at siden hentes hurtigere.

Google Insights: Gør lidt det samme som Pingdom, dog bruger jeg personligt Pingdom mere, da den viser en mere detaljeret visning af valideringen af hjemmesiden. Men prøv også at kører testen i Google Insights, det skader ikke.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

[dfd_spacer screen_wide_spacer_size=”100″ screen_normal_resolution=”1024″ screen_tablet_resolution=”800″ screen_mobile_resolution=”480″][dfd_heading subtitle=”” enable_delimiter=”” undefined=”” title_font_options=”tag:h3|font_size:50|color:%23a3cb38|line_height:50″ subtitle_font_options=”tag:div” tutorials=””]Få en SEO gennemgang af Jeres hjemmeside[/dfd_heading][dfd_spacer screen_wide_spacer_size=”100″ screen_normal_resolution=”1024″ screen_tablet_resolution=”800″ screen_mobile_resolution=”480″]

Vi står altid klar med gode råd og vejledning.

  • Er I usikker på om Jeres hjemmesider lever op til dagens standarder?
  • Kan nye kunder finde Jeres hjemmesider?
  • Kan Jeres hjemmesider blive bedre?
  • Kan Jeres hjemmesider til at arbejde sammen med andre systemer?
  • I tvivl om hvordan I får mere trafik på Jeres hjemmesider?
  • Sælger I ikke nok i Jeres online Webbutik?
  • Har I nogen specifikke ønsker?

Smid os en mail, så skal vi gøre alt for at besvarer den inden for 24 timer.

kim@fricomputer.dk

Ingen kommentare endnu

Skriv en kommentar

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk