Undgå stress i IT Verdenen
Undgå stress i IT Verdenen

Undgå stress i IT Verdenen

I denne tid med Facebook, mails, Instagram, internet, gadgets der kan fortælle dig hvornår du skal gå på toilettet og vores konstante online tilgængelighed. Så kan det være svært at koble af og bare være sig selv en gang imellem.

Vi kender det godt, mobiltelefonen kører op og ned i lommen 100, 200 måske 300 gange om dagen, hver eneste gang du hører et bip eller mærker en summen fra vibratoren, så skal vi lige se om der er noget der er gået vores næse forbi.

Tro mig der sker ikke mere ude i den store verdenen, at du behøver være 100% online på evig og altid.

Undgå stres i hverdagen

Jeg vil her komme med mine tanker og holdninger til hvordan du kan få mere energi til dig selv og din familie i hverdagen, samt mindre stress i vores konstant voksende IT verden.

Jeg siger ikke jeg har ret på alle områder og ingen af de påstande jeg kommer med er hverken bevist af videnskaben eller af forskellige psykologer, men jeg kan mærke på mig selv at det virker. Så hvorfor ikke dele det med Jer derude der sidder foran skærmen og søger efter hvordan I undgår stress i Jeres hverdag.

Mine forslag til mindre stress

Gør én ting af gangen

Gør én ting af gangen, vi har det allesammen med at sidde med mobiltelefonen i hånden mens vi ser film, snakker med vennerne eller måske kører bil (hvilket så oven i købet er ulovligt og farligt). Når du sidder med din mobiltelefon i hånden, så gør det når det er det du koncentrer dig om, læse dine beskeder, dine notifikationer og læg så mobiltelefonen fra dig igen.

Snak med den du sidder overfor uden du har mobilen i hånden, kig dem i øjnene, lyt til hvad personen overfor dig fortæller dig. Lad være med at sidde på mobiltelefonen når du har sat dig i sofaen sammen med kæresten og skal til at se en god film.

 

Slå notifikationerne fra

MacOS, Windows, Linux, iPhone eller Android. Det er fuldstændigt ligegyldigt på hvilken enheder du sidder på i hverdagen. Alle mobiltelefoner og computere har i dag den funktion at der kan poppe en lille besked på din skærm eller give enten en lyd eller en summen fra vibratoren, hver eneste gang at der er nogen der kommer med en kommentar til et opslag du lavede tidligere på dagen. Du kan slå det fra på alle dine enheder, det ligger typisk under indstillinger og under de enkelte Apps. På den måde bliver du ikke forstyrret mens du laver noget andet.

Et enkelt bip eller en summen i lommen, kan få dig til at miste koncentrationen fra det du ellers havde gang i. Jeg siger ikke du skal slå lyden fra når mobiltelefonen ringer, så kan man jo ikke komme i kontakt med dig. Men en opringning fra en ven eller en kollega er typisk også mere vigtig end en notifikation fra en bekendt fra Facebook.

Gør Jer selv den tjeneste at at når I går på de sociale medier, så gør det aktivt, lad være med at bruge dem som en daglig vane, login, tjek nyhederne og notifikationerne og log så af igen.

 

Hold en IT -fridag

Nyd tiden sammen med familien og venner en gang imellem, måske en gang om ugen eller en gang om måneden. Vi har alle travlt i hverdagen. Men find en dag hvor I kan aftale at samles og hygge Jer med en god film et spil eller måske et fælles hobby. Det er sundt for krop og sjæl at lave noget sammen uden man bliver afbrudt af computeren eller mobiltelefonen. Sluk for apparaterne og aftal med dig selv at du ikke skal ind og tjekke Facebook, mail eller noget andet den dag eller måske bare den aften.

Gå en tur uden Jeres mobiltelefon i lommen, nyd vejret, tag til en koncert uden I filmer det halve af koncerten igennem Jeres mobiltelefon og kun får det halve af oplevelsen med hjem. Mærk suset når du vinder i Matador eller Ludo. Prøv at find på noget hvor du ikke lige behøver at have mobiltelefonen med dig.

I vil takke Jer selv for det.

 

Hold pause fra de sociale medier

Hvis man er for mange steder, så kan det stresse ens hverdag. Lad være med at tilmelde dig alt for mange steder. Vælg et eller to steder og benyt dig af disse medier.

Tit er det alligevel ligegyldigt information der kommer på f.eks. Facebook. Førhen så man ens venners opslag og billeder, men i dag har Facebook ændret sine algoritmer, så man ser mere nyheder og reklamer fra forskellige virksomheder, end fra ens venner og bekendte. Hvornår har du rent faktisk set et opslag der var personligt fra en af dine venner på Facebook? Folk linker til forskellige vittigheder og artikler eller konkurrencer fra forskellige virksomheder. Man læser aldrig mere personlige opslag fra ens venner mere. Så hvorfor fylde ens hverdag med alt det ligegyldige bras? Jeg siger ikke du skal droppe f.eks. Facebook, Twitter eller nogen af de andre Sociale Medier, men vær opmærksom på at du ikke bruger al din tid derinde. Opsøg hellere de forskellige forumer der findes på internettet, der omhandler de emner du interesserer dig for.

Erhvervsdrivende på Facebook: Mange tror at de sociale medier er måden at drive en virksomhed på. Flere tror at man ikke kan have en virksomhed uden at man skal poste på de sociale medier. Men tænk dig lidt om, hvad gjorde man før Facebook? Den bedste måde er stadigvæk mund-til-mund metoden. En fysisk reference er 100 gange bedre end deling på de sociale medier. Så se hellere at komme ud og lave noget netværk ude i den virkelige verden. Kom ind i nogen erhvervsnetværk og dyrke dine tanker med andre ude i den rigtige verden.

 

Undgå for meget trådløst

Vi blev bekendt med tilbage i slutningen af 1990’erne at mobilstrålinger og trådløst internet var farligt for ens helbred. Mange mente at de kunne relateres til kræft. Det er aldrig blevet bekræftet eller afkræftet.

Jeg er nu ikke selv 100% overbevist om at det er ufarligt. De signaler der udsendes i dag fra trådløse routere og mobiltelefoner er de samme stråler som kommer fra f.eks. mikrobølgeovne, så det kan ikke være sundt for hverken krop eller sjæl, at have sådan en sender konstant i området af ens nærvær. Derfor anbefaler jeg at lade mobiltelefon ligger på kontoret eller i køkkenet når vi f.eks. skal sove. Lad være med at gå rundt med den i lommen.

Det samme er gældende for vores trådløse routere. Undgå at sætte dem op i soveværelset, find et sted f.eks. på kontoret eller i gangen hvor de kan stå og summe uden vi sover lige op og ned af den.

Man kan i dag købe forskellige ting der skulle afhjælpe de trådløse signaler mod ens helbred, men om de virker, det er ikke bevist. Dog vil jeg sige at tro kan flytte bjerge, så føler du at det hjælper med en halskæde der kan aftage de forskellige trådløse signaler, så er det bare sådan en du skal gå med.

 

Lyt mere til radio end streaming af musik

Tænd for radioen i baggrunden, de forskellige streaming tjenester er så smarte i dag, at de gætter sig til hvad du gerne vil høre. Der er ingen mennesker i den anden ende der snakker hen over musikken. Ingen nyheder og ingen generelle informationer. En gang imellem er det rart at få nogen nyheder ind fra. f.eks. ens egen landsdel.

Personligt lytter vi meget til P4 her.

Så kommer der lige en nyhed fra lokalområdet der kunne være interessant at høre. Der er interviews og indslag fra forskellige steder i midt- og vestområdet. Der kommer forskelligt musik helt gratis uden man skal have abonnement og betale for alt muligt, de reklamer der kommer ind er typisk fra lokale virksomheder der gerne vil have dig som lokal kunde og det er vores lokale virksomheder vi skal støtte op omkring.

Det var mine tanker omkring stress

Jeg håber du vil tage nogen af mine tanker til overvejelse, ikke at du skal dyrke alle punkterne. Men hvis du bare har nogen af dem i tankerne i hverdagen, er jeg sikker på at du vil nyde livet mere uden alt for mange forstyrrelser og mindre stress i din hverdag.

Skriv et svar

Luk menu
×

Kurv